بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
تحقق ۱۹ درصدی سود بردرآمد
مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس گفت:در سال ۱۴۰۱ سود حدود ۶۰ درصد به ۴۰ درصد را داشتیم. یعنی ۶۰ درصد سود مربوط به راه آهن و ۴۰ درصد مربوط به شرکت خواهد بود. حدود ۱۹ درصد سود بردرآمد را در سال گذشته محقق کردیم.
کد خبر : ۲۷۴۲۰۹

حسین باقری، مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص این شرکت اظهار کرد: شرکت حمل و نقل ریلی با فعالیت در حوزه حمل بار و داشتن تعداد ۱۴۰۵ واگن که در اختیار شرکت پرتوربار خلیج فارس است، در حوزه حمل بار فعالیت می‌کند.

وی افزود: شرکت پرتو بار از سال ۹۱ با عنوان شرکت "پرتوانرژی" فعالیت را آغاز کرد و در سال ۹۷ به نام "پرتوبار فرآبر خلیج فارس" تاکنون در حوزه ریلی فعالیت خود را ادامه داده است.

باقری با اشاره به درآمد‌های عملیااتی این شرکت بیان کرد: درآمد‌های شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس شامل دو بخش است. یکی بخش حق دسترسی راه آهن و دیگری حق مالکانه شرکت‌های مالک واگن. بخشی که مربوط به راه آهن است تعرفه‌ای است که راه آهن سالانه به شرکت‌های ریلی ابلاغ می‌کند و عینا با حمل بار و اخذ مطالبات از مشتریان به راه آهن عودت داده می‌شود. 

وی همچنین ادامه داد: بخشی که به عنوان سود عملیاتی در اختیار شرکت‌های مالک واگن قرار می‌گیرد، حق مالکانه است. حق مالکانه در قالب یک پایه از طرف انجمن شرکت‌های ریلی که حامی شرکت‌های ریلی است اعلام می‌شود و با توجه به شرایط رقابتی در بازار، شرکت‌های مالک با مشتریان توافق می‌کند و آن عدد، سود عملیاتی شرکت محسوب می‌شود. 

مدیرعامل "حپرتو" خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ سود حدود ۶۰ درصد به ۴۰ درصد را داشتیم. یعنی ۶۰ درصد سود مربوط به راه آهن و ۴۰ درصد مربوط به شرکت خواهد بود. حدود ۱۹ درصد سود بردرآمد را در سال گذشته محقق کردیم.

باقری درباره قرارداد‌های منعقد شده این شرکت توضیح داد: در حال حاضر ۵ قرارداد داریم. یعنی ۴ قرارداد اصلی و یک قرارداد بالفعل. یکی از قرارداد‌های اصلی، قراردادی است که با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منعقد کردیم. با واگن‌های مخزن داری که در اختیار داریم فرآورده‌های نفتی را برای پالایشگاه‌های سراسر کشور حمل می‌کنیم. یک قرارداد تضمین شده بلندمدت که سالانه تمدید می‌شود. 

وی ادامه داد: قرارداد بعدی با شرکت پارس فولاد سبزوار برای حمل مواد اولیه گندله از مبدا خواف به مقصد کارخانه فولاد سبزوار منعقد شد. این قرارداد در حال حاضر یک قرارداد ۲ ساله است که تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد. احتمالا این قرارداد مجددا تمدید شود. مگر اینکه ما بخواهیم در پروژه‌های مختص به هلدینگ خودمان فعالیت کنیم.

وی عنوان کرد: قرارداد دیگر، با شرکت فولاد زرند کرمان منعقد شد که جهت حمل محصولات این شرکت از کرمان به بندرعباس و نیز مواد اولیه کارخانه بوتیای کرمان به بندرعباس است.

باقری یادآور شد: در کنار این ۴ قرارداد اصلی، قرارداد‌های مقطعی با شرکت‌های صاحب محمولات کانتینری داریم. سعی می‌کنیم از مراجعت واگن‌های خالی در مسیر‌ها جلوگیری کنیم که با حمل بار‌های کانتینتری و متفرقه بهره وری واگن را افزایش می‌دهیم. در کنار بار‌های داخلی نگاهی به حمل و نقل بین المللی نیز داریم. با توجه به اخذ مجوز فورواردی که سال گذشته انجام شد، در مسیر CIS به صورت محدود فعالیت می‌کنیم تا شرایط مساعد شود.

مدیرعامل "حپرتو" در پایان گفت: صنعت حمل و نقل، صنعت رو به رشدی است. صنعتی است که الزام به توسعه آن وجود دارد. با توجه به حجم بار‌های بین المللی، تاکید دولت و سیاست‌های کشور در جهت افزایش صنعت حمل و نقل ریلی سهامداران با اطمینان وارد این بازار شوند و امیدواریم برایشان سوددهی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.